 |
1900-luku oli ilmailun vuosisata. On vaikea kuvitella toista yhtä
merkittävää keksintöä moottorilennon satavuotisessa
historiassa kuin suihkumoottorin soveltaminen lentokoneen voimalaitteeksi.
Suihkumoottoriajan koittaminen vei koko moottorilentämisen uusille
urille. Kuten monet muutkin tekniset edistysaskeleet, kuuluvat myös
suihkumoottorin ensiaskeleet kiinteästi toiseen maailmansotaan.
Ajatuksesta moottoriin
Tässä artikkelissa puhutaan suomen kieleen vakiintuneesti
suihkumoottoreista. Oikeastaan tästä voimalaiteesta kuulusi
käyttää nimitystä kaasuturbiini.
Kaasuturbiinin toimintaperiaatteen esitti n. 2000 vuotta sitten Aleksandriassa
elänyt keksijä Heron.
Aivan kuten monen muunkin keksinnön kohdalla syntyi myös ajatus
käyttää kaasuturbiinia lentokoneen voimalaitteena monessa
paikkaa lähes samaan aikaan. Lentokonetta eteenpäin kuljettavaan
suihkumoottoriin johtavassa kehityksessä on kaksi polkua: saksalainen
ja brittiläinen.
Suihkumoottorin isänä pidetään yleisesti brittiläistä
Sir Frank Whittleä. Whittle esitti ensimmäisen alan patenttinsa
vuonna 1930. Armeija ei kuitenkaan kiinnostunut hänen ideoistaan,
niinpä moottorin kehittelyä jatkettiin yksityisenä projektina.
Vuonna 1936 Whittle perusti yksityisten tukijoiden avustuksella Power
Jets -yhtiön.
Ensimmäinen hänen rakentamansa suihkumoottori valmistui 1937.
Kehitystyötä jatkettiin, mutta vasta vuonna 1939 Air Ministry
kiinnostui suihkumoottorista, ja Whittle sai kaipaamaansa tukea. Ratkaiseva
askel otettiin kun Air Ministry tilasi Whittleltä lentokelpoisen
moottorin ja Gloster Aircraft Companyltä lentokoneen moottoria
varten.
Saksassa suihkumoottorin kehittämiseen vaikutti ratkaisevasti kaksi
miestä: Hans von Ohtain ja Ernst Heinkel. Ohtain aloitti tutkimustyön
1930-luvun alussa. Vuoteen 1935 mennessä hän oli rakentanut
koemoottorin.
Suuret saksalaiset moottorivalmistajat eivät kuitenkaan osoittaneet
kiinnostusta suihkumoottoriin. Niinpä Ohtain kääntyi
lentokonevalmistaja Heinkelin puoleen.
Ernst Heinkel oli 1930-luvun puolivälissä kiinnostunut nopeista
koneista. Hän näki suihkumoottorin potentiaalin maailman nopeimpien
koneiden voimalaitteena, tästä alkoi Ohtainin ja Heinkelin
yhteistyö.
Ensimmäinen tämän yhteistyön hedelmistä HS-1
-suihkumoottori valmistui koekäytettäväksi keväällä
1937. Koemoottorista vakuuttuneena Heinkel antoi Ohtainille tehtäväksi
suunnitella lentokoneeseen asennettava suihkumoottori. Tämän
HS-3 -moottorin rakentaminen käynnistyi vuoden 1938 alussa, samaan
aikaan aloitettiin suunnittelemaan He-178 -lentokonetta moottoria varten.
Vuoden 1939 alussa sekä moottori että lentokone olivat valmiit.
Pitkien testien jälkeen 27.8.1939 Heinkelin koelentäjä
Warsitz vei HE-178:n ensilennolleen. Maailman ensimmäinen lento
suihkumoottorin avulla oli suoritettu.
Enkelin käsi
Samalla kun Heinkel oli työskennellyt oman projektinsa parissa
olivat muutkin tahot Saksassa kiinnostuneet uudesta voimalaitteesta.
Samaan aikaan teollisuuden kanssa oli myös RLM (Reichsluftfahrt
Ministerium) alkanut kiinnostua suihkumoottorin kehittämisestä.
Vuoden 1939 lopussa RLM tuki kahta suihkumoottorilla varustettavan lentokoneen
ja neljän suihkumoottorin suunnittelua. Lentokoneista työn
alla olivat Heinkelin He-280 ja Me 262. Moottoreita suunnittelivat Heinkel,
BMW ja Junkers.
Heinkel sai oman S-8:n -moottorilla varustetun He-280 -koneen valmiiksi
keväällä 1941. Konetta pidettiin lupaavana, ja se osoittautui
lentotesteissä onnistuneeksi. Moottorin kehittäminen kuitenkin
viivästyi ongelmien vuoksi, tästä ja monesta muuta syystä
johtuen He-280 ei koskaan päässyt tuotantoon.
Sen sijaan Me 262:n kehitys jatkui. Siihen alun perin suunnitellut BMW
-moottorit osoittautuivat epäluotettaviksi. Koneen kehittelyä
jatkettiin hetki mäntämoottorin avulla kunnes käyttöön
saatiin Junkers Jumo 004 -moottorit. Näillä varustettu Me
262 lensi ensi kerran kesällä 1942. Me 262:n tie laajamittaiseen
sarjatuotantoon oli pitkä ja kivinen. Kun sarjatuotanto pääsi
todella käyntiin vuoden 1944 lopulla, oli jo liian myöhäistä.
Liittoutuneiden ilmaherruus Saksan yläpuolella oli tosiasia.
Me 262 oli kuitenkin ensimmäinen laivuekäytössä
tullut suihkumoottorikone. Suihkumoottorin aikakausi oli alkanut.
Tie Gobliniin
Saatuaan Air Ministryltä toimeksiannon rakentaa moottori Glosterin
suunnittelemaa konetta varten Sir Frank Whittle ja hänen yhtiönsä
aloittivat W.1 -moottorin suunnittelun. Kuten Saksassakin kiinnostuivat
myös muut yhtiöt suihkumoottorista. Kesällä 1939
Rolls-Royce liittyi Whittlen rinnalle kehittelemään moottoria.
Glosterin valmistama koekone E28/39 valmistui maaliskuussa 1941. Heti
kun W.1 -moottori oli asennettu koneeseen, suoritettiin ensilento illalla
15.5.1941. Britit olivat lähes kaksi vuotta saksalaisia jäljessä.
Glosterin kehitystyö johti myöhemmin Gloster Metor -hävittäjään.
Se oli ensimmäinen brittien laivuepalvelukseen tullut suihkumoottorikone.
Meteor ei ehtinyt osallistua toisen maailmansodan taisteluihin.
Tilanne Britanniassa oli hyvin erilainen kuin Sakassa. Saksassa teollisuus
kehitti omia projektejaan juuri jakamatta tietoa muille valmistajille.
Britanniassa puolestaan ainoa tutkimustyötä tekevä taho
oli Whittlen Power Jets. Britanniassa (ja myös USA:ssa) moottorit
pohjautuivatkin 1950-luvun alkuun saakka alkuperäisiin Whittlen
suunnitelmiin.
De Havilland oli tutkinut mahdollisuuksia rakentaa oma suihkumoottorikone
1940-luvun alussa. Vuoden 1941 Air Ministry päätti jakaa Whittlen
työryhmän tutkimustulokset de Havillandin kanssa. Näin
de Havillandin ei tarvitsisi suunnitella omaa moottoria, mihin olisi
kulunut kohtuuttomasti aikaa. Ja juuri aikaa uusien moottoreiden ja
koneiden kehittelyyn ei sotaa käyvällä maalla ollut.
De Havilland jatkoi Whittlen perusmoottorin kehittämistä rinnan
Vampiren suunnittelun kanssa. Moottorityypille annettiin (peite)nimi
Goblin. D.H.Goblin moottori joka vauhditti Vampiren prototyypin taivaalle
1943 oli noin kaksi kertaa tehokkaampi kuin W.1 -moottori. Goblinin
kehitys kulki versioiden Goblin 2 ja 3 kautta Goblin 35:een. Jokainen
uusi versio oli edeltäjäänsä tehokkaampi.
Kuinka se toimii?
Suihkumoottorin toimintaperiaate on yksinkertainen. Ilma imetään
moottoriin ilmanottokanavaa pitkin. Ensimmäisenä ilma joutuu
ahtimeen. Ensimmäisen sukupolven suihkumoottoreissa ahdin oli usein
keskipakotyyppiä.
Keskipakoahdin siirtää ahtamansa ilman sivulle, kun taas nykyisin
yleisesti käytössä olevassa aksiaaliahtimessa ilma siirtyy
ahtimen akselin suunnassa. Ahdettu ilma jatkaa ahtimelta polttokammioon.
Varsinainen palaaminen tapahtuu polttokammiossa olevissa lieskaputkissa.
Whittle -tyyppisessä moottorissa polttokammiot ovat erilliset ja
sijaitsivat moottorin ulkokehällä. Polttokammiossa polttoaine
sekoitetaan ilmaan ja seos sytytetään palamaan. Seoksen palamisesta
syntyvät palokaasut purkautuvat laajetessaan suurella nopeudella
polttokammiosta.
Välittömästi polttokammion takana sijaitsee turbiini.
Virratessaan turbiinin läpi palokaasut saavat sen pyörimään,
aivan kuten virtaavaa vesi pyörittää vesivoimalaitoksen
turbiinia. Ahdin ja turbiini ovat yhdistetty samalle akselille. Turbiini
siis pyörittää ahdinta, joka ahtaa lisää ilmaa
polttokammioon. Palokaasut jatkavat turbiinilta suihkuputkeen ja purkautuvat
suurella nopeudella ja voimalla ulos.
Koska Newtonin kolmannen lain mukaan jokaisella voimalla on saman suuruinen
mutta vastakkaissuuntainen vastavoima, vaikuttaa moottoriin (ja siihen
kiinnitettyyn lentokoneeseen) ulospurkautuvan suihkun voiman suuruinen
työntövoima. Suihkumoottori toimii kärjistäen samoin
kuin ilmapallo, joka on puhallettu täyteen ilmaa ja päästetään
lentoon jolloin ilma purkautuu vapaasti ulos.
Samaan fysiikan perussääntöön perustuu myös
rakettimoottorin toiminta avaruuden tyhjiössä.
Näin toimii perussuihkumoottori. Moderneista moottoreista löytyy
useampia ahtimen ja turbiinin yhdistäviä akseleita (ns. N1
ja N2 akselit), ja käytännössä kaikki suihkumoottorit
ovat ohivirtaustyyppisiä.
Peikon anatomiaa
Vampire -hävittäjien liittyminen Ilmavoimien riveihin nosti
Suomen ilmapuolustuksen uskottavalle tasolle. Vampire ei ollut vain
kehittynyt hävittäjäkone, se oli myös iso tekninen
edistysaskel Ilmavoimille. Sen de Havilland Goblin (Peikko) moottori
oli uutta tekniikkaa Suomessa.
Suomalaisten Vampire -koneiden voimalaitteena oli de Havilland Goblin
35 -suihkumoottori. Goblin 35 oli tehokkaampi versio aikaisemmista Goblin
2 ja 3 -moottoreista. Tehonlisäys oli saatu aikaan lisäämällä
moottoriin toinen polttoainepumppu, tehostamalla ilman virtausta ahtimen
ja polttokammion välillä, sekä suunnittelemalla polttokammiot
uudelleen.
Goblin 35:n pääosat ovat: yksivaiheinen, yksipuolinen keskipakoahdin,
16 polttokammiota, ja yksivaiheinen aksiaaliturbiini. Moottorin sydämen
muodostaa pääakseli. Tälle akselille on kiinnitetty ahdin
ja turbiini. Ahtimessa on 17 siipeä, ja se on koneistettu yhdestä
taotusta kappaleesta. Ahdin kiinnittyy pääakseliin napa-akselin
avulla. Itse pääakseli on putki jonka etu- ja takapäässä
on laippa ahtimen ja turbiinin kiinnittämiseksi. Turbiini kiinnittyy
pääakselin laippaan väliakselin kautta. Turbiinipyörässä
on 83 ”kuusipuu” liitoksella kiinnitettyä siipeä.
Pääakseli on laakeroitu etu- ja takapäästä
kuulalaakerein.
Suurimman osan moottorin runkoa muodostaa ahdinkammio. Se jakautuu neljään
osaan: etuahdinkammioon, hajotinkammioon, takakanteen ja tiivistekanteen.
Etuahdinkammio muodostaa kaksihaaraisen ilmanottoaukon. Pääakselin
etulaakeri kiinnittyy myös etuahdinkammioon. Ahdin sijaitsee etuahdinkammion
ja hajotinkammion välissä.
Hajotinkammio muodostuu 16:sta ilmanvirtauskanavasta, joita pitkin ahtimelta
tuleva ilma virtaa polttokammioihin. Ahdinkammion takaosan muodostaa
takakansi. Takakannelta otetaan kymmenestä paikasta vuodatusilmaa
ahtimelta mm. ohjaamon paineistus- ja tuuletusjärjestelmää
varten. Pääakselin läpiviennin ympärille takakanteen
kiinnittyy tiivistekansi. Tämä kansi muodostaa labyrinttitiivisteen
pääakselin ympärille.
Seuraava osa moottorin rungossa on moottorin keskirunko. Keskirunko
on kartion muotoinen osa, joka yhdistää ahdinkammion ja turbiinin
kaasunkerääjän.
Kaasunkeräjäässä on 16 johdinputkea. Ne johtavat
palamiskaasut polttokammioilta turbiinille. Turbiinille virtaavia palokaasuja
ohjaa 77 johdesiipeä.
Polttokammiot sijaitsevat ahtimen hajotinkammion ja kaasunkerääjän
välissä. Goblin -moottorissa on ns. erilliset polttokammiot.
Jokainen polttokammio sisältää lieskaputken ja polttimen.
Polttokammiot on yhdistetty toisiinsa, jolloin liekki leviää
syttymisen yhteydessä jokaiseen polttokammioon, ja kaikissa kammioissa
vallitsee sama paine.
Turbiinin jälkeen palokaasut kerätään kokoon ja
johdetaan suihkuputkeen suihkukartion avulla. Moottorin viimeisenä
osana on suihkuputken suutin, jonka kautta kaasut purkautuvat ulkoilmaan.
Moottorin apulaitteet (käynnistin, generaattori, alipainepumppu
jne.) on kiinnitetty ylä- ja alakäyttökoteloon. Nämä
kotelot kiinnittyvät ahdinkammioon moottorin etuosassa. Käyttövoiman
nämä laitteet saavat pääakselilta akseleiden ja
hammaspyörien kautta.
Ilmavoimat on operoinut menestyksellisesti suihkukoneilla nyt 50 vuotta.
Vaikka suihkumoottorit tulivatkin käyttöön Suomessa verrattain
myöhään, ei Suomi ole jäänyt kehityksestä
jälkeen. Viisi vuosikymmentä kestänyt suihkuaika on yli
puolet ilmavoimien 85-vuotisesta historiasta!
|