Ilmailutoimittajat ry. logo Ilmailutoimittajat ry.
pix pix pix
pix
ILMAILUN TERMINOLOGIAA:
HÄTÄLASKU JA MUITA ILMIÖITÄ
pix
PUTOAMINEN

Huolimattomasti kirjoitetussa uutisoinnissa käytetään joskus termiä putoaminen kun kirjoitetaan onnettomuuteen joutuneesta koneesta. Lentokone voi kyllä pudota, mutta vain jos se hajoaa ilmassa ja koneen kappaleet putoavat maahan. Jos kone on ehjä ja ohjattavissa, se ei putoa.
Ne tapaukset, joissa ehjä lentokone törmää vaikkapa vuoren kylkeen ovat törmäämisiä maastoon. Kyseessä on 1990-luvun yleisin onnettomuustyyppi, josta tutkimuskertomuksissa käytetään termiä Controlled Flight Into Terrain (CFIT) eli ohjattu lento päin maastoa. Koneessa ei ole vikaa, mutta ohjaajat arvioivat olinpaikkansa väärin ja kone törmää maahan, useimmiten huonossa näkyvyydessä tai vähintäinkin pimeässä.

CFIT-onnettomuuksien määrä on viime vuosina vähentynyt. Yhä useampi lentokone on varustettu maaston läheisyydestä varoittavalla laitteistolla (Ground Proximity Warning), ja ne ovat pienentäneet maastoon törmäämisen riskiä. Uudempi järjestelmä, 90-luvulla kehitetty Enhanced Ground Proximity Warning System on vielä tehokkaampi. Se varoittaa myös koneen edessä olevasta maastosta.
Oikean termin löytyminen ilmailusta kirjoitettaessa ei välttämättä ole helppoa. Englannin kielessä on varsin käyttökelpoinen yleistermi crash, jos puhutaan lento-onnettomuudesta. Se on melko neutraali ilmaus, vaikka ei kerro kovin tarkkaan mitä on tapahtunut. Vastaavaa lyhyttä ja nasevaa ilmaisua suomenkielessä ei taida olla.
 

TAKAISIN
 
ALOITUSSIVULLE