logo Ilmailutoimittajat ry.
pix pix  
pikseli
SAKKAUS


Sakkausta pidetään jotenkin vaarallisena. Ehkäpä siihen ei sittenkään ole aihetta.

Risto Pajuniemi kirjoittaa sakkauksesta aerodynamiikan näkökulmasta.
pikseli

Lentokoneen sakkaus, tai tarkemmin siiven sakkaus on ilmiö, jossa ilmavirtaus irtoaa siiven pinnalta ja osa nostovoimasta menetetään.

Normaalissa matkalennossa koneen siiven ja ilmavirtauksen välinen kulma, eli kohtauskulma on pieni. Ilma virtaa tällöin siiven pintaa pitkin jättöreunalle saakka, josta se jatkaa matkaansa jättöreunan suunnassa. Siipi siis kääntää ilmavirtausta ja tämä synnyttää nostovoiman (ks. juttu taistelu nostovoimasta).

Kun kohtauskulmaa kasvatetaan ns. kriittiselle kohtauskulmalle ei ilma jaksa enää edetä jättöreunalle saakka, vaan irtoaa kesken ja jatkaa siitä matkaansa alkuperäiseen suuntaansa. (Oikeastihan ilma ei liiku, vaan lentokone, mutta tässä on helpompi ajatella niin päin, että lentokone on paikallaan ja sen ohi puhalletaan ilmaa - kuten tuulitunnelissa.)

Koska ilma ei jaksa edetä jättöreunalle asti, vaan ikään kuin luovuttaa ennen aikojaan,
ei ilmavirtaus myöskään käänny kovin voimakkaasti, eikä siiven ylä- ja alapinnan välille näin ollen synny voimakkaita paine-eroja. Silloin osa nostovoimasta häviää.

Sakkaus ei siis tarkoita sitä, että nostovoima katoaa kokonaan ja kone putoaa kuin kivi. Sakatussa tilassa kone toki vajoaa, mutta on oikaistavissa ja monesti jopa ohjattavissa.

Sakkaus on kuitenkin vaarallinen ilmiö matalalla.

Oleellinen asia sakkauksen ehkäisemisessä on riittävän lentonopeuden säilytys, etenkin kaarrossa, jossa siiven kohtauskulma kasvaa. Nopeuden tarkkailu on siis lentäjälle a ja o varsinkin matalalla liikehdittäessä. Tosin, pikkuhiljaa lentäjälle kehittyy ns. takapuolituntuma, joka myös kertoo liian pienestä nopeudesta.

Onneksi useimmissa moottorikoneissa on jonkinlainen sakkausvaroitusjärjestelmä.
Lisäksi kaikki lentokoneet on suunniteltu siten, että ne pyrkivät varoittamaan ohjaajaa lähestyvästä sakkauksesta myös aerodynaamisesti.

Sakkaus oikaistaan pienentämällä kohtauskulmaa ja lisäämällä tehoa. Täysin sakannut pienkone menettää tällaisessa toimenpiteessä korkeuttaan yleensä vain muutaman kymmenen metriä.

Isot liikennekoneet varustetaan aktiivisilla sakkauksen esto- ja varoitusjärjestelmillä.

Nykyajan liikennekoneissa myös tietokone pitää huolen siitä, että kone ei kerta kaikkiaan sakkaa.




TEKSTI: RISTO PAJUNIEMI


 
kommentit: kahvila@ilmailutoimittajat.fi
 
ALOITUSSIVULLE

LUE LISÄÄ: KUN HAPPI EI RIITÄ